Service:
Service Design
Social Research
Facilitation
Art Direction
Project:
Student Service Design
Challenge 2024 (IKEA Brief)
Year:
2023-24
Team:
Agata Kowalska
Emily O’Connor
Ginevra Papi
Julian Nuñez
Linh Kieu Dang
Tim Schnettker
Key Learnings:
Sometimes the initial research field is complex in its socio-economic dimensions and it is very helpful to think on different layers of society and create initial research questions for each layer.
Key Learnings:
Visualising the overlapping themes is not only helpful in documenting the process, but also helps the team to better reflect on potential opportunity areas.
Key Learnings:
Archetypes are a helpful tool in understanding the user, without letting yourself be guided by demographic biases. All information for the archetypes was grounded in our qualitative research.
From challenges to
opportunities
Key Learnings:
Phrasing HMW is never easy. Take your time and really be picky about every word. This process can sometimes become frustrating but it is worth to work through it.
(2) HMW assist Knowledge Seekers and Consumption Detectives in achieving a cosy living environment while minimising energy expenses?
Ideation
From board games to virtual reality, and from monitoring systems to energy cafés, we explored various options. Our initial prototype and testing focused on a smart kitchen appliance rental subscription service. We learnt that (1) people aren’t open to rent appliances, (2) they want to know the specific energy consumption of each appliance, (3) comparisons are more effective than detailed numerical data, (4) practical steps and tips help people take control, and (5) savings and impacts are more meaningful when framed in the context of the user’s home or local community.
Smarto, a smart energy kit
Saving money, maintaining home comfort, and doing the right thing should be easy and go hand-in-hand. With Smarto, this is possible! It is people-centric, societyoriented, experience-based, technologyenabled, and circular and sustainable.
Service:
Service Design
Social Research
Facilitation
Art Direction
Project:
Student Service Design
Challenge 2024 (IKEA Brief)
Year:
2023-24
Team:
Agata Kowalska
Emily O’Connor
Ginevra Papi
Julian Nuñez
Linh Kieu Dang
Tim Schnettker
From challenges to
opportunities
(2) HMW assist Knowledge Seekers and Consumption Detectives in achieving a cosy living environment while minimising energy expenses?
Ideation
From board games to virtual reality, and from monitoring systems to energy cafés, we explored various options. Our initial prototype and testing focused on a smart kitchen appliance rental subscription service. We learnt that (1) people aren’t open to rent appliances, (2) they want to know the specific energy consumption of each appliance, (3) comparisons are more effective than detailed numerical data, (4) practical steps and tips help people take control, and (5) savings and impacts are more meaningful when framed in the context of the user’s home or local community.
Smarto, a smart energy kit
Saving money, maintaining home comfort, and doing the right thing should be easy and go hand-in-hand. With Smarto, this is possible! It is people-centric, societyoriented, experience-based, technologyenabled, and circular and sustainable.
Portfolio 2024
© Tim Schnettker
Studio Schnettker
© Tim Schnettker
E: studio@tim-schnettker.de
IG: @timschnettker
Linkedin: Tim Schnettker
Tim hat Integrated Design and der KISD in Köln und der BAU in Barcelona studiert. Während seines Studiums forschte er im Bereich der visuellen Kommunikation mit analogen und digitalen Medien, sowie dem Potential von Design für die Gestaltung von Systemen und Prozessen. Für seine Abschlussarbeit analysierte er die theatralen und choreographischen Möglichkeiten für Service Design Prozesse und Workshops zur besseren Visualisierung von Problemen in co-kreativen Prozessen. Nach seinem Studium arbeitete er an der Schnittstelle von analogem und digitalem Design und Performance im Theater als Videokünstler für das Theaterkollektiv Studio Trafique und dem Theater Bonn. Seit Ende 2021 war er als Art Director für die Designagentur VUCX in Köln tätig und entwickelt Kampagnen und einzigartige Markenerlebnisse für Kunden aus verschiedenen Branchen.
Seit 2023 studiert Tim als Erasmus Mundus Stipendiat Service Design Strategies and Innovations (sd-si) in Lettland, Finnland und Estland.
E: studio@tim-schnettker.de
IG: @timschnettker
Linkedin: Tim Schnettker
Tim hat Integrated Design and der KISD in Köln und der BAU in Barcelona studiert. Während seines Studiums forschte er im Bereich der visuellen Kommunikation mit analogen und digitalen Medien, sowie dem Potential von Design für die Gestaltung von Systemen und Prozessen. Für seine Abschlussarbeit analysierte er die theatralen und choreographischen Möglichkeiten für Service Design Prozesse und Workshops zur besseren Visualisierung von Problemen in co-kreativen Prozessen. Nach seinem Studium arbeitete er an der Schnittstelle von analogem und digitalem Design und Performance im Theater als Videokünstler für das Theaterkollektiv Studio Trafique und dem Theater Bonn. Seit Ende 2021 war er als Art Director für die Designagentur VUCX in Köln tätig und entwickelt Kampagnen und einzigartige Markenerlebnisse für Kunden aus verschiedenen Branchen.
Seit 2023 studiert Tim als Erasmus Mundus Stipendiat Service Design Strategies and Innovations (sd-si) in Lettland, Finnland und Estland.